Stacja lutownicza-jaka?
Tanio ale dobrze :)
Witam.
Jedyna rzecz, jaka mi się przytrafiła, to złamanie gwintu kolby. Przyczyną było nieodpowiednie trzymanie tej delikatnej kolby podczas wkładania i wyjmowania grotu. Przy wkładaniu trzeba trzymać kolbę za niebieską, plastikową część, natomiast przy wyjmowaniu za czarną gumową. Jeżeli zrobisz to odwrotnie, to możesz po którymś razie złamać kolbę jak na zdjęciu poniżej



Bonus
Sprawdziłem jakim najniższym napięciem zewnętrznym można by było zasilić tę stację i okazało się, że stacja działa poprawnie już od napięcia 12VDC a więc można zastosować ją np. w samochodzie czy w łodzi i wszędzie tam gdzie jest zasilanie z przedziału 12-24VDC. Stacja pierwotnie zasilana jest przez wbudowany zasilacz impulsowy, produkujący napięcie 24VDC. W swojej stacji na tylnej ściance zainstalowałem gniazdo DC, które posiada zdublowane piny bieguna ujemnego i kiedy włoży się wtyk, to jeden z tychże biegunów jest rozłączany.





Podłączyłem to w ten sposób, że jeżeli stacja jest zasilana z wbudowanego zasilacza i włożę wtyk DC z zewnętrznym zasilaniem, to minus zasilacza zostaje odłączony i stacja przechodzi bezkolizyjnie na zasilanie zewnętrzne. Jest jeszcze jedna zaleta takiego rozwiązania. Otóż stacja ma taką nieistotną przypadłość, że jak wyłączy się zasilanie tylnym przyciskiem ale nie wyjmie się wtyczki sieciowej, to stacja co kilkadziesiąt sekund wydaje z siebie piknięcie. Piknięcie wydobywa się z buzera zainstalowanego na płycie pcb przedniego panelu. Można to rozwiązać na trzy sposoby. Pierwszy, to oczywiście odłączenie zasilania z sieci. Drugi (zasłyszany, niesprawdzony) to zamiana przewodów zasilania 230VAC fazowego (L) z neutralnym (N). Trzeci, to odcięcie zasilania przedniego panelu poprzez włożenie samego wtyku (nowy bez żadnych przewodów) do gniazda DC, co spowoduje odcięcie bieguna minusowego wbudowanego zasilacza od płyty pcb przedniego panelu.

Wracając do zasilania zewnętrznego, to dorobiłem przewód z bezpiecznikiem 5A i odpowiednią wtyczką DC a na drugim końcu zakończyłem go dwoma krokodylkami, które można podłączyć do akumulatora samochodowego zarówno 12V jak i 24V stosowanymi w samochodach ciężarowych. Jedynie przy 12V czas nagrzewania grotu jest trochę dłuższy ale jak grot osiągnie zadaną temperaturę, to jest ona podtrzymywana bez problemu. Będąc w terenie można zasilić stację z pakietu li-ion o napięciu z przedziału 12-24VDC i myślę, że również w pełnym słońcu z modułu fotowoltaicznego o wydajności min. 2A.

Przy okazji modyfikacja odseparowania radiatora od płyty głównej pcb









  PRZEJDŹ NA FORUM