Modyfikacja mikrofonu Turner Plus Three w celu dostosowania go do współczesnych transceiverów krótkofalarskich.
Mikrofon Turner Plus Three posiada układ przedwzmacniacza, kompresji oraz wkładkę mikrofonową typu ceramicznego przenoszącą pasmo 300-3000Hz. Jest znany i ceniony za naturalne odwzorowanie brzmienia ludzkiego głosu.
Mikrofon Turner Plus Three powstał na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia, czyli w latach, w których transceivery nie miały tak czułego wejścia mikrofonowego i posiadały inną impedancję wejściową od obecnie produkowanych transceiverów krótkofalarskich. Podłączenie tego mikrofonu bez modyfikacji do współczesnego transceivera, skutkuje regulacją potencjometru "VOLUME" maksymalnie do godziny dziewiątej. Wraz z dalszym zwiększaniem ustawień potencjometru "VOLUME" następuje przesterowanie modulacji i staje się ona mało czytelna, nie wspominając o zakłóceniach jakie może powodować. W związku z czym, aby wykorzystać pełen zakres potencjometru "VOLUME" i dostosować odpowiedni sygnał wyjściowy, należy wykonać jedną prostą czynność, mianowicie; odkręcić podstawę mikrofonu i odlutować niebieski przewód od środkowego pinu potencjometru "VOLUME" i wlutować szeregowo potencjometr montażowy 1MΩ zaznaczony czerwonym kolorem na poniższym zmodyfikowanym schemacie. Następnie podłączyć mikrofon do transceivera, ustawić mic gain w transceiverze na maksimum, potencjometr "VOLUME" w mikrofonie ustawić na połowę (godzina 12) i podczas normalnego mówienia do mikrofonu z odległości 5-10cm ustawić potencjometrem montażowym 1MΩ odpowiedni poziom wysterowania ALC (procedura ustawienia ALC powinna być opisana w instrukcji obsługi danego transceivera). Po tej procedurze można usunąć potencjometr montażowy 1MΩ, zmierzyć jego rezystancję i wlutować rezystor o zbliżonej rezystancji.
W prezentowanym mikrofonie po pięćdziesięciu latach od wyprodukowania, pomimo nienagannego wyglądu zewnętrznego i sprawnych wszystkich elementów zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych, oryginalne kondensatory elektrolityczne uległy degradacji i po zmierzeniu mostkiem RLC ich parametry były nieprawidłowe. Po wymianie wszystkich kondensatorów na współczesne kondensatory tantalowe smd, problem ten został rozwiązany. Zamiast kondensatorów 5uF (5MFD) można użyć kondensatory 4,7uF. Zamiast kondensatora 15uF można użyć kondensator 22uF. Na wyjściu sygnału mikrofonowego zamiast kondensatora 5uF można użyć kondensator 4,7uF lub 10uF.
Płytka PCB mikrofonu Turner Plus Three z oryginalnymi kondensatorami elektrolitycznymi.
Płytka PCB mikrofonu Turner Plus Three z nowymi kondensatorami tantalowymi.
Schemat mikrofonu Turner Plus Three.
Przerysowany schemat mikrofonu Turner Plus Three z modyfikacją trx.
Poniżej wskazówka dotycząca sprawdzenia polaryzacji kondensatorów tantalowych.
Sprawdzono jakie napięcie wyjściowe Vpp uzyska się z oryginalnego mikrofonu dynamicznego Yaesu MH-31A8J podczas mówienia "Uuuu" do mikrofonu i to napięcie wyniosło 25mVpp.
Podczas modyfikacji mikrofonu Turner Plus Three ustalono, że najlepszą wartością rezystancji ustawioną dodatkowym potencjometrem 1MΩ która będzie odpowiednia we współpracy z zakresem regulacji potencjometru VOLUME w mikrofonie, jest rezystancja c.a. 500kΩ wlutowano zatem w miejsce wspomnianego potencjometru 1MΩ rezystor 470kΩ. Przy zastosowaniu takiej wartości rezystora, napięcie wyjściowe 25mVpp uzyskano ustawiając potencjometr VOLUME w mikrofonie na trochę przed przedostatnią kropką, co widać na poniższej fotografii.
Przy maksymalnym ustawieniu potencjometru VOLUME, napięcie wyjściowe wyniosło 113mVpp i jest to już bardzo głośna modulacja (przy ustawieniu mic gain na godzinę 12 i z wyłączonym procesorem mowy w transiverze FT-1000MP), ale nadal bardzo wyraźna i czytelna.
Optymalnym ustawieniem potencjometru VOLUME do nawiązywania łączności dx będzie przedostatnia kropka, natomiast do rozmów lokalnych ten potencjometr można ustawić na godzinę 12, choć wszystko może zależeć od danego egzemplarza. Przy takich nastawach, dla testu uzyskano również bardzo dobrą modulację w AM i FM.
Powyższy dobór rezystora jak i nastaw potencjometru VOLUME, należałoby sprawdzić w danym egzemplarzu dokonując stosownych pomiarów, choć nie wykluczone, że w Twoim mikrofonie powyższe wartości mogą zadziałać z podobnym efektem.
Jeszcze jedna ważna uwaga; nie zaleca się mówić do tego mikrofonu z odległości większej jak 5-10cm, ponieważ pojawia się wówczas pogłos otoczenia i to niepożądane zjawisko będzie słychać w eterze.
W ten sposób można przystosować inne mikrofony z zbyt dużym wzmocnieniem. U mnie zadziałało z mikrofonem cb stołowym Sadelta. Dzięki _________________ Damian
Nieźle ale dla mnie starego repa lektorka brzmi nieswojo a film wygląda dziwnie. Dla nowego pokolenia to będzie normalne jak dla nas dajmy na to Krystyna Czubówna w filmach przyrodniczych _________________ Tomek
Nieźle ale dla mnie starego repa lektorka brzmi nieswojo a film wygląda dziwnie. Dla nowego pokolenia to będzie normalne jak dla nas dajmy na to Krystyna Czubówna w filmach przyrodniczych
Możesz narzekać jak to kiedyś było fajnie ale postępu nie powstrzymasz. Przydzwyczaj się do tego, to będzie ci się łatwiej żyło _________________ Pozdro - Szymon
Najważniejsze jest przekazanie wiedzy, a lektor o ile będzie się wysławiał zrozumiałym językiem nie ma znaczenia kto nim będzie _________________ 73 Stanisław
Słyszałem kowboja z usa używającego ten mikrofon i muszę stwierdzić, że brzmiał bardzo przyzwoicie a nawet wzorowo. Jego korespondent miał mic hail i modulacja była lepsza na moje ucho jednak z turnera _________________ Pozdro - Szymon